Elektronsko poslovanje – kako, kaj, kje?
Pojem, na katerega večina ljudi pomisli, kadar govorimo o elektronskem poslovanju, je e-trgovina. Elektronska trgovina (Electronic Commerce ali e-trgovina) opisuje proces nakupa, prodaje, transferja ali izmenjave proizvodov, storitev ali informacij prek računalniških mrež, vključno tudi Internet. Elektronsko poslovanje ali e-poslovanje je nekoliko bolj kompleksen pojem. Ob nakupu in prodaji proizvodov ter storitev se e-poslovanje prav tako nanaša na upravljanje, sodelovanje s poslovnimi partnerji in opravljanje elektronskih transakcij znotraj organizacij.
V odvisnosti od stopnje digitalizacije podjetja ima e-poslovanje nekaj oblik. Stopnja digitalizacije se nanaša na obseg, v katerem je trgovina transformirana iz materialne v digitalno. Nanaša se lahko na:
- proizvod ali storitev, ki se prodaja;
- proces, v katerem se proizvod ali storitev proizvajata; ali
- zastopnika ali posrednika dostave.
Z drugimi besedami, proizvod, proces ali posrednik dostave so lahko materialni ali digitalni.
Tipi e-poslovanja
Elektronsko poslovanje se lahko opravlja med različnimi zainteresiranimi stranmi. V nadaljevanju navajamo tipične primere elektronskega poslovanja, ki pa se pogosto nanašajo tudi na elektronsko trgovino.
- Business to Customer (B2C) oziroma Podjetje – Kupcu
pri B2C je prodajalec organizacija, kupci pa so posamezniki (fizične osebe). Najpogostejši primer so spletne prodajalne, med katerihmi je najbolj znana, na svetovni ravni, seveda Amazon. - Business to Business (B2B) oziroma Podjetje – Podjetju
pri transakcijah B2B so tako kupci kakor prodajalci poslovne organizacije. Večina elektronskega poslovanja spada v ta tip. I - Customer to Customer (C2C) oziroma Kupec – Kupcu
pri C2C posameznik prodaja proizvode in storitve drugim posameznikom. Ta vrsta trgovine se na internetu opravlja predvsem prek dražb (eBay) ali razvrstitvenega oglasa (craiglist). - Business to Employee (B2E) oziroma Podjetje – Zaposlenemu
pri tem razmerju B2E se preučuje odnos delodajalca k zaposlenemu. Primer so plačilni listi, zahteve, zahtevki za letni dopust, podjetniški koledarji ipd. - M-commerce oziroma mobilna trgovina
vse bolj zastopan način e-trgovine, ki se odvija izključno v brezžičnem okolju. Danes je najpogostejši primer uporabe mobilnega telefona za opravljanje nakupa na internetu, prepričani pa smo, da ste seznanjeni s spletnimi prodajalnami AppleStore in GooglePlay.
Vsi navedeni tipi e-poslovanja, ki smo jih opisali, se uporabljajo v enem ali več poslovnih modelov. Poslovni model (Business Model) je način, na katerega podjetje uresničuje prihodek, da lahko obstane na tržišču.
Zakaj elektronsko poslovanje?
Dajmo najprej odgovoriti na enostavno vprašanje: zakaj bi se sploh ukvarjali z elektronskim poslovanjem? Zakaj ga potrebujemo in kaj dobimo z uporabo elektronskega poslovanja?
Odgovor je pravzaprav zelo enostaven: zato, ker že sedaj, če ne poslujete elektronsko, imate majhne možnosti, da v prihodnosti preživite kot podjetje.
Enostavno je: kupci danes odgovore na svoja vprašanja iščejo predvsem prek interneta. Poslovni partnerji redno preverjajo vašo spletno stran, da se lahko seznanijo z vašim podjetjem. Če je prej zadostovalo, da imate kontaktni telefon in naslov na spletni strani, morate danes imeti tudi lepo pojasnjene proizvode in storitve z možnostjo interakcije s svojimi potencialnimi in obstoječimi poslovnimi partnerji (kupci, dobavitelji ipd.) in veliko več od tega, toda tisto, kar je zadostovalo pred 20 leti, je prenehalo zadostovati že pred 10 leti, danes pa je že skoraj povsem preseženo. Zato moramo iti v korak z napredkom, toda ne za katero koli ceno, temveč do tiste ravni, ki jo podjetje potrebuje, da uresniči svoje poslovne cilje.
Kako lahko zaplujete v vode elektronskega poslovanja?
Enostavno. Morate se odločiti, da želite odpreti novi kanal komunikacije s svojimi kupci, potencialnimi kupci in poslovnimi partnerji.
Ko sprejmete odločitev, morate predvideti, za kaj boste elektronsko poslovanje potrebovali. Potem morate pripraviti strategijo (tako tehnično kakor tudi poslovno) za začetek in to strategijo tudi realizirati.
Kaj potrebujemo s poslovno-tehnične strani?
Za začetek potrebujemo kakovosten izvor podatkov. To je danes najpogosteje neka poslovna programska oprema ERP-kategorije, kakršen je Pantheon. Dodatno mora vaš osnovni sistem podpirati tudi nekatere ali vse izmed naslednjih možnosti: cenike, dogovorjene cenike, popuste, akcije ipd., naročila kupcev, predračune, evidenco vplačil ipd. To je pomembno, ker boste verjetno želeli, da svoje podatke v spletni prodajalni upravljate iz sistema, ki ga že redno ažurirate na dnevni ravni s svežimi podatki o cenah, popustih, akcijah ipd.
Ko zagotovite osnovno bazo podatkov, je naslednji korak predstavljanje določenih podatkov obiskovalcem vaše spletne strani ali partnerske spletne strani.
To v praksi pomeni, da boste določene podatke iz svojega ERP-sistema prikazovali na spletu. Najpogostejši podatki so naziv in šifra artikla, razpoložljiva količina, cena (odvisno od tipa pristopa: maloprodajna, veleprodajna, partnerska …), opis, slika in še kaj. Vse to je nujno, da se lahko obiskovalci vaše spletne strani (za začetek) informirajo o vaših proizvodih in storitvah, nato pa da tudi postanejo kupci.
Kadar govorimo o partnerskem portalu, je poleg teh podatkov še treba, zaradi specifičnosti B2B-poslovanja, prikazati tudi stanje trenutnih dospelih in skupnih obveznosti, pregled finančne kartice, pogoje naročanja in plačila ter podobno.
Vse te podatke imate lahko v svoji poslovni programski opremi, če pa uporabljate Pantheon, pa jih že imate in se lahko relativno enostavno prikažejo na spletni strani vašega podjetja.
Za konec: uporaba e-poslovanja v računovodstvu in financah
Zaposleni v računovodstvu sodelujejo pri številnih dejavnostih e-poslovanja. Projektiranje sistema naročanja in njegov odnos z upravljanjem zalog zahteva vključevanje računovodstva v načrtovanje vaše strategije e-poslovanja. Izstavljeni račun in plačilo sta prav tako dejavnosti računovodstva ter tudi ugotavljanje stroškov in razporejanje dobička. Zamenjava papirnatih dokumentov z elektronskimi bo vplivala na številne računovodske naloge, zlasti pa na revizijo sistema in dejavnosti e-poslovanja. Ne nazadnje so pogoji za uspeh e-poslovanja ustvarjanje rentabilnega sistema, ki kaže na to, katere proizvode in storitve je treba izmenjevati prek spleta, ter ustvarjanje sistema za odloženo plačevanje. V ta celotni proces je nujno vključiti računovodstvo in finance – tako zaradi regulative in izpolnjevanja regulatornih pogojev za e-poslovanje kakor tudi zaradi kasnejšega spremljanja uspešnosti in finančne realizacije vašega novega poslovnega (e-poslovnega?) kanala.
Kje se to elektronsko poslovanje nahaja?
Na lastnem primeru Datalab že leta prednjači v uporabi elektronskega poslovanja. Če pogledate naše in svoje uporabniške strani, partnerski portal in način, na katerega so povezani s poslovnim programom PANTHEON, boste videli, da Datalab uporablja elektronsko poslovanje in z njim povezane servise. Kako bo to videti pri vas, je odvisno od vas. Za začetek začnite z ustrezno spletno stranjo, potem pa lahko na tem gradite.
Da ne pozabimo na odgovor na vprašanje iz naslova: vaše e-poslovanje se začne z vašo podjetniško domeno in spletno stranjo na tej domeni. Brez teh dveh ni e-poslovanja!
Eden za drugim, vlaki počasi odhajajo …, ali jih boste dohiteli?
Obseg elektronske trgovine na svetovni ravni se meri v trilijonih dolarjev. Podjetje eBay, ki se je specializiralo za spletne dražbe, naredi letni obrat v vrednosti okrog 9 tisoč milijard dolarjev, da pa ta trend ni edinstven samo za razvitejše države, poglejte samo obseg spletne strani kupujemprodajem.com za leto 2017 (€158.531.961,00) za relativno nerazvito elektronsko poslovanje v Srbiji …
Zaključek je jasen. Če še niste zapluli v vodah elektronskega poslovanja, je morda čas, da ujamete priključek … Zadnji vlak odhaja …