Računovodja prihodnosti: Intervju s Sandijem Vegljem – direktorjem T&T AOP
S Sandijem Vegljem, direktorjem računovodskega servisa T&T AOP, smo se pogovarjali o tem, kako se iz vojaške kariere znajdeš v računovodstvu, kako se razvija vloga sodobnega računovodje in zakaj brez digitalizacije ni več uspešnega računovodskega servisa. Dotaknili smo se tudi PANTHEON-a, prihodnosti panoge ter – jadranja.
Kaj vas je pravzaprav pritegnilo k računovodstvu? Ste si že od začetka želeli iti v to smer, ali je to rezultat neke druge poti?
Od malih nog sem želel biti vojak, kar sem tudi izpolnil. Potem, ko mi je propadel delodajalec (JLA), sem bil nekaj časa brez službe. V vojski nisem več želel delati.
Mama je najprej kot s.p. odprla računovodski servis, čez eno leto (1990) pa že d.o.o. Zelo hitro se je obseg dela tako povečal, da sem se zaposlil v domačem podjetju. Začel sem čisto na dnu, kot materialni knjigovodja in počasi prišel vse do izdelave bilanc.
Ste direktor uspešnega računovodskega servisa T&T AOP. Kako bi vi danes opisali vlogo sodobnega računovodje?
Sodobni računovodja mora biti predvsem poslovni svetovalec. Na osnovi računovodskih informacij mora pomagati vodjem in lastnikom podjetij pri bistvenih odločitvah. Mora biti proaktiven ter iz računovodskih izkazov videti tudi v prihodnost poslovanja podjetja.
V zadnjih letih se veliko govori o digitalni transformaciji v računovodstvu. Kako vi kot direktor gledate na ta razvoj in kakšne spremembe opažate pri vsakdanjem delu?
V bistvu sem pričakoval, da bo transformacija hitrejša. Presenečajo me tako uporabniki (mnogo računovodij še danes prisega na papirnato dokumentacijo), žal pa tudi razvijalci programske opreme, ki po mojem mnenju že pred leti niso dovolj agresivno pristopili k uvajanju digitalnih rešitev. Datalab je bil med pobudniki uvedbe eRačuna, ki je fantastična stvar. Ne spomnim se več, katerega leta, je pa prav gotovo že precej daleč nazaj. Ni potrebe po OCR-u. PANTHEON enostavno in v glavnem zelo dobro prebere in zapiše postavke iz eRačuna. Je pa tudi res, da sami uporabniki niso kaj dosti zahtevni, ne vidijo prednosti ePoslovanja. Raje »klofajo« ročno. Večina podjetij še danes pošilja račune v kuvertah. Jaz jih že dolgo pošiljam samo po mailu. Drugače je treba račun natisniti, spraviti v kuverto, nesti na pošto. Na drugi strani mora nekdo kuverto odpreti, danes tudi skenirati. Kakšna potrata časa, ki prav gotovo ne doprinese k dodani vrednosti, ne našega podjetja, ne naši stranki, in ne nazadnje tudi gospodarstvu naše ljube Slovenije.
Kaj pomeni digitalno poslovanje, se je izkazalo v času korone. Ko je bilo potrebno delati do doma, je večina računovodskih servisov kupovala dodatne tiskalnike, skenerje, se ukvarjala z logistiko prenašanja fasciklov. Mi smo imeli večino dokumentov v digitalni obliki, na strežniku. Čisto vseeno je bilo, kje zaposleni v servisu sedi. V tem času smo še zadnje stranke, ki so prinašale papirnato dokumentacijo uspeli prepričati, da gredo v digitalne različice.
Pri nas smo uvedli skenirane dokumente že v letu 2007. Računi so bili opremljeni z nalepko, kjer je bila s črtno kodo zapisna zaporedna številke iz PANTHEON-a (25-120- xxx). Aplikacija za skeniranje je dokument ustrezno imenovala, shranila v določeno mapo, v PANTHEON-u smo nato imeli postopek, ki je bil zelo enostaven. Poglej v mapo in če tam vidiš datoteko 25-120-xxx .pdf, tif …, mi jo odpri.
K sreči gre razvoj zelo hitro naprej. Spremembe so čudovite. Že uvoz bančnih izpiskov nas je osvobodil ročnega knjiženja. Modul dokumentacija v PANTHEON-u – pohitri obdelavo prejetih računov. Kmalu bo prišel čas, ko se bomo računovodje v celoti lahko posvetili kontrolingu, analizi. Skratka – ko se bo uresničil Datalabov začetni moto – spremenite podatke v dobiček.
Osebno zadovoljstvo pa bom doživel, ko bodo ERP-ji komunicirali in si sami izmenjevali podatke.
V podjetju uporabljate poslovni program PANTHEON Accounting, kako konkretno ta program pomaga vaši ekipi delati hitreje, bolj pregledno in z manj napakami? Imate morda svojo najljubšo funkcionalnost?
Prvič sem videl PANTHEON rešitev na tolar kartici. To je bil blokec reklam, cel kup podjetij se je oglaševalo v eni knjižici. Takoj mi je padel v oči. Moram se pohvaliti – pri naši prvi stranki je implemantacijo delal Andrej Mertelj (izvršni direktor podjetja Datalab). Datalab je takrat imel 3 zaposlene.
PANTHEON Accounting je narejen za skupinsko delo. Pokriva potrebe celotnega podjetja. Če vsi naredijo svoje delo, je večina knjižb avtomatizirana.
Všeč mi je odprtost programa. Z nastavitvami na nivoju programa, dokumenta, identa, subjekta – lahko nastaviš matrike knjiženja. Z malo znanja si ga lahko prilagodiš svojim potrebam, resnično delaš hitreje, predvsem pa z manj napakami.
Moja najljubša funkcionalnost? Modul bilance. Predvsem to, da se s klikom na številko prikažejo knjižbe, ki jih lahko še dodatno sortiraš, zbiraš npr. od največjega do najmanjšega stroška. Zelo dragocena je mesečna bilanca. Zelo hitro vidiš, če kakšen mesec ali strošek izstopa in potem se moraš takoj vprašati zakaj. Enako je tudi, če kakšen mesec ali leto narediš zelo dober ali slab rezultat. Nadaljuješ z vprašanji kako bomo vse mesece, leta delali dober rezultat. Zelo enostavno potem narediš analizo po produktih ali kupcih in vidiš, kje narediš več dobička. Na podalgi teh informacij se nato zelo enostavno lahko posloviš tudi od največjega kupca, če z njim delaš izgubo.
Ko ugotavljam zakaj je nek rezultat tak kot je, zelo rad delam z deleži stroškov v kosmatem donosu. Predvsem v mesečnih bilancah. Spet dragocena informacija. In ponovno se moraš vprašati zakaj je tak rezultat.
Osebno v našem računovodskem servisu T&T AOP spremljam tudi EBITDA, zadnja leta hkrati tudi še dodano vrednost. Predvsem zaradi spremljanja in seveda ukrepanja, vse kazalnike posledično izboljšujemo. Tako leto za letom težim k temu, da se še izboljšujemo.
Vse te elemente si lahko enostavno uredimo v bilancah.
Katere funkcionalnosti v PANTHEON-u se vam zdijo ključne za prehod v “računovodstvo prihodnosti”? Bi lahko navedli kak primer iz prakse?
Upam, da bodo eRačuni kmalu obvezni. V javnem sektorju so že dolgo. Ta način dela ima veliko prednosti. Praktično ne bo več ročnega knjiženja prejetih računov. PANTHEON dejansko ePoslovanje podpira že dolgo. Z modulom PANTHEON Web pa lahko servisi razširimo sodelovanje z našimi strankami. Tako lahko račune izdajamo v samem programu in jih ne rabimo ponovno knjižiti. Stranka nam lahko dokumente odloži neposredno v dokumentacijo, ima vpogled v knjižbe in tudi našo ažurnost.
Moram pa pripomniti – to ni več prihodnost. Pri nekaterih je to že nekaj časa sedanjost. Bo pa v kratkem to konkurenčna nujnost in prednost.
Kako se z rešitvami, kot jih ponuja PANTHEON Accounting, spreminja odnos med računovodjo in stranko? Je komunikacija bolj neposredna? Imate več časa za svetovanje?
Pri manjših strankah, ki jih na koncu zanima samo rezultat posledično pa tudi davek (k sreči se jih vedno več zaveda, da je davek iz dobička pravzaprav dobra stvar), je prednost ta, da dokumente dobimo zelo hitro. Jaz bom najbolj zadovoljen, ko bo ta prejem pri nas skoraj istočasno, kot pri naši stranki ter da bo to takoj tudi poknjiženo.
Pri večjih, zahtevnejših, kjer se razmišlja podjetniško, upravljalsko in lastniško je PANTHEON izjemno dragocen. To so zahtevne stranke – take imam najraje, ki jih neprestano zanima kako, predvsem pa zakaj tako poslujejo. Večino knjigovodskih opravil naredijo sami, nam pa ostaneta kontroling, bilanciranje in analiza.
Ali zaznavate, da stranke danes pričakujejo več analitike in vpogleda v podatke, ne le oddanih poročil? Kako vam pri tem pomaga PANTHEON Accounting?
Stranke pričakujejo več analitike in vpogleda v podatke. Podjetja tudi rastejo, zorijo, prihaja do menjave generacij. Tako sčasoma pride do potrebe, da imajo hitrejše in boljše vpoglede v svoje poslovanje. PANTHEON-u se pozna, da je zgrajen okoli računovodskega modula. Stranki prilagodimo poročila, ko pa dovolj zrastejo, začnejo uporabljati PANTHEON. Pri nas vemo, kaj more vedeti vodstvo podjetja, kaj lastniki, kaj je pomembno za banke, ki pomagajo pri rasti podjetja. In to strankam s pomočjo PANTHEON-a tudi ponudimo.
Kaj vam pri sodelovanju s strankami resnično največ pomeni? Po čem se po vašem mnenju loči dober računovodski servis od odličnega in kakšno vlogo pri tem igra kakovosten poslovni program, kot je PANTHEON?
Največ mi pomeni, da nam stranke zaupajo. In s tem si naložimo zelo veliko odgovornost, ki jo jemljemo zelo resno. Zato pa moramo biti kredibilni. Kakovosten program je osnova vsega. Kot dober stroj, računalnik, tovorno vozilo – je kakovosten program osnova za odličen računovodski servis. Seveda so pomembni tudi procesi. Kaj je pomembno in kaj nepomembno. Kaj delamo, kako delamo in predvsem zakaj. PANTHEON ima pomembno vlogo. Omogoča nam, da podatke obdelujemo hitro, natančno in kakovostno. S svojo prilagodljivostjo nam omogoča, da se lahko prilagodimo vsaki stranki.
Če bi lahko danes začeli graditi »računovodski servis prihodnosti« iz nič, kakšne temelje bi postavili? Katere tehnologije, kompetence, pristopi bi bili po vašem ključni?
Vsekakor bi bil to zopet PANTHEON. Vsake toliko časa pogledam tudi druge rešitve. Tako, čisto informativno. Pa je zame PANTHEON še vedno najboljši za računovodski servis. Seveda, ima tudi pomanjkljivosti. Kdo ali kaj pa jih nima? Vendar, gledano kot celota je zame še vedno najboljši.
Temelj je seveda bila digitalizacija. Podatki dostopni vedno – ne glede na čas, ne glede na lokacijo uporabnika.
Čim več neposredne izmenjave podatkov in avtomatskih knjiženj. Knjiženja v realnem času, z minimalnim zamikom. Govorim o urah. Velika vpetost stranke v knjigovodska opravila. Kar se kompetenc tiče – računovodja mora takoj opaziti – jaz rad pravim – čudne stvari. Postavke in razmerja v bilanci stanja mu morata biti jasna in razumljiva. Spet smo pri vprašanju zakaj je nekaj tako, kot je. In računovodja mora vedeti zakaj.
Ko se vse skupaj zloži, končni rezultat, bilanca, ni več nek bav bav. Čas zaključnih računov za računovodje tako ne sme biti nič posebnega in stresnega.
Slišali smo, da ste strasten jadralec, bi morda lahko potegnili kakšno vzporednico med jadranjem in vodenjem računovodskega servisa?
Vedno se da vleči vzporednice. Če je dobra jadrnica, dober skiper, uigrana ekipa, ki dobro potrima jadra, če znaš dobro oceniti veter, potem si lahko zmagovalec regate.
Če vlečemo vzporednice – jadrnica je PANTHEON (skupaj z zaposlenimi Datalaba), ekipa smo pa računovodski servisi na dobri jadrnici.
Sandi Vegelj in Datalab ekipa na jadranju 2025, arhiv Datalab-a